|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۳
کد خبر: ۳۸۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
به گفته اکواسیس، یک سیستم اطلاعات حمل و نقل دریایی، طبق بازرسی از کشتی «دالی» در ژوئن گذشته در بندری در شیلی، مشکلی در «موتور و تجهیزات کمکی» کشتی شناسایی شده بود. این نقص مربوط به اندازه‌گیر‌ها و دماسنج‌ها بود، اما سوابق آنلاین وب‌سایت جزئیات بیشتری ارائه نمی‌دهند.

یورونیوز : نیمه‌های شب بود که هشدار ۱۲ ثانیه‌ای از رادیو پخش شد: یک کشتی باری عظیم، کنترل فرمان خود را از دست داده و به سمت پل «فرانسیس اسکات‌کی» در بالتیمور در حال حرکت است. ظرف حدود ۹۰ ثانیه، افسران پلیس آمریکا توانستند ترافیک خودرو‌ها را در هر دو جهت پل متوقف کنند.

یکی از پلیس‌ها گفت که در حال رفتن به روی پل بود تا به یک گروه پیمانکار هشدار بدهد، اما خیلی دیر شده بود، کشتی به یکی از ستون‌های اصلی برخورد کرد.

فرض بر این است که شش کارگری که در حال پر کردن چاله‌های پل بودند جان خود را از دست داده‌اند. جفری پریتزکر، معاون اجرایی شرکت سازندگان براونر، گفت که آن‌ها هنگام فرو ریختن پل، مشغول کار بودند. جستجو برای پیدا کردن آن‌ها ادامه دارد.

به گفته اکواسیس، یک سیستم اطلاعات حمل و نقل دریایی، طبق بازرسی از کشتی «دالی» در ژوئن گذشته در بندری در شیلی، مشکلی در «موتور و تجهیزات کمکی» کشتی شناسایی شده بود. این نقص مربوط به اندازه‌گیر‌ها و دماسنج‌ها بود، اما سوابق آنلاین وب‌سایت جزئیات بیشتری ارائه نمی‌دهند.

آخرین بازرسی ثبت شده برای دالی در سپتامبر گذشته توسط گارد ساحلی ایالات متحده در نیویورک انجام شد. طبق داده‌های اکواسیس، این «بازرسی استاندارد» هیچ نقصی را شناسایی نکرد.

کشتی با سرعت ۸ گره دریایی حرکت می‌کرد که تقریباً معادل ۱۵ کیلومتر در ساعت است. روبرتو لئون، استاد مهندسی در دانشگاه ویرجینیا تک، گفت با توجه به وزن عظیم کشتی، با نیروی قابل توجهی به پایه پل برخورد کرده است.

لئون گفت: «تن‌ها راهی که پایه می‌تواند در برابر آن مقاومت کند، خم شدن است. اما به هیچ وجه نمی‌تواند انرژی‌ای را که این کشتی غول پیکر حمل می‌کند جذب کند. بنابراین، می‌شکند.»

بازرسان فدرال در ژوئن گذشته، پل ۴۷ ساله را در وضعیت نسبتاً خوبی ارزیابی کردند. اما کارشناسان گفتند که به نظر نمی‌رسد این سازه برای مقاومت در برابر چنین برخوردی، «محافظ پایه» داشته باشد.

لئون گفت: «اگر پایه پل، بدون محافظ پایه، توسط چنین کشتی‌ای مورد اصابت قرار گیرد، پل کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد و فرو می‌ریزد.»

چند نفر مفقود شدند؟

حداقل هشت نفر به داخل آب افتادند. دو نفر نجات یافتند و شش نفر دیگر مفقود هستند، فرض بر این است که آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. همه آن‌ها بخشی از یک گروه ساخت و ساز بودند که چاله‌های روی پل را تعمیر می‌کردند.

گفته می‌شود بعضی از مفقودان افرادی از گواتمالا، هندوراس و مکزیک بوده‌اند.

به نظر می‌رسد برخی از وسایل نقلیه روی پل با اختلاف چند ثانیه موفق به فرار شده‌اند. پلیس بر این باور است که کارگران ساختمانی تنها افرادی هستند که به آب افتاده‌اند.

مالک این کشتی، شرکت خصوصی «گریس اوشین» مستقر در سنگاپور است، که گفته هیچ یک از اعضای خدمه، از جمله دو ناخدا، آسیبی ندیده‌اند.

هشدار کشتی به مقامات اجازه داد تا وسایل نقلیه را از محل حادثه دور کنند. البته این حادثه ساعت ۱:۳۰ بامداد رخ داد و آن ساعت شب به طور کلی ترافیک چندانی روی پل وجود ندارد. به طور متوسط در سال ۲۰۱۹، روزانه ۳۰ هزار و ۸۰۰ خودرو از روی این پل عبور کرده‌اند.

این حادثه چه تأثیری روی حمل و نقل جاده‌ای و دریایی می‌گذارد؟

فروریختن پل تقریباً به طور قطع برای ماه‌ها، اگر نه سال‌ها، یک کابوس لجستیکی در منطقه ایجاد می‌کند و ترافیک کشتی‌ها را در بندر بالتیمور، که یک قطب اصلی حمل و نقل است، متوقف خواهد کرد. این حادثه همچنین باعث کندی ترافیک کالا و رفت و آمد می‌شود.

این بندر، قطب اصلی حمل و نقل در ساحل شرقی است. این پل بر روی رودخانه پاتاپسکو کشیده شده است که کشتی‌های باری عظیم از آن برای رسیدن به خلیج چساپیک و سپس اقیانوس اطلس استفاده می‌کنند.

بر اساس داده‌های موسسه اطلاعاتی «مارین ترافیک»، کشتی دالی از بالتیمور به سمت سریلانکا و با پرچم سنگاپور در حال حرکت بوده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که قصد دارد «در اسرع وقت» به بالتیمور سفر کند و انتظار دارد دولت فدرال کل هزینه بازسازی پل را بر عهده بگیرد.

با این حال، به گفته جودا لوین، رئیس تحقیقات در پلتفرم جهانی رزرو حمل‌ونقل «فریتوس»، به دلیل اینکه بالتیمور یک بندر اصلی برای کشتی‌های کانتینری نیست، احتمالاً فرو ریختن پل، تاثیر بزرگی روی تجارت جهانی نخواهد داشت، اما امکانات این بندر برای کالا‌هایی مانند تجهیزات کشاورزی و خودرو اهمیت زیادی دارد.

در گذشته هم چنین اتفاقی افتاده بود؟

طبق گزارش سال ۲۰۱۸ انجمن جهانی زیرساخت حمل‌ونقل آبی، از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۵، ۳۵ مورد فرو ریختن پل در سراسر جهان به دلیل برخورد کشتی یا شناور باری رخ داده که در مجموع منجر به کشته شدن ۳۴۲ نفر شده است. هجده مورد از این فرو ریختگی‌ها در ایالات متحده رخ داده است.

از جمله این موارد می‌توان به حادثه‌ای در سال ۲۰۰۲ اشاره کرد که در آن یک شناور باری به پل بین ایالتی بر روی رودخانه آرکانزاس برخورد کرد و باعث سقوط خودرو‌ها به داخل آب شد. در این حادثه ۱۴ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۱ نفر مصدوم شدند.

همچنین در سال ۲۰۰۱، یک یدک‌کش و شناور باری به پل ملکه ایزابلا در تگزاس برخورد کرد که باعث سقوط بخشی از پل شد. در این حادثه هم ۸ نفر کشته شدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین