|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۲۳۳۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
در حال حاضر آزمایشات لازم از دانش آموزان گرفته شده، مضاف بر آن امروز آزمایشات تکمیلی توسط دو متخصص دیگر صورت می‌گیرد اما نتیجه تمام آزمایشاتی که دیروز گرفته شد، همگی منفی بوده است.
روز سه‌شنبه گذشته شخصی با هویت "س.جلیلوند" با مراجعه به یک مدرسه در تاکستان خود را کارمند هلال احمر معرفی و با ارایه نامه اداره هلال احمر و کارت شناسایی از مدیر مدرسه می‌خواهد از دانش آموزان و پرسنل جهت انجام آزمایشات خون‌گیری نماید.

به گزارش ایلنا، روز گذشته شخصی با مراجعه به دبیرستان دخترانه سماء در تاکستان خود را کارمند هلال احمر معرفی کرد و با ارائه نامه‌ای از سوی اداره هلال احمر و کارت شناسایی می‌گوید که جهت تست قند خون به مدرسه آمده است اما او با یک سرنگ مشترک اقدام به خون‌گیری از دانش آموزان می‌کند. دانش آموزان نیز این مساله به خانواده خود اطلاع دادند که موجب شکایت والدین دانش آموز شد. با اعتراض و شکایت اولیا و هماهنگی نیروهای امنیتی و حراست فرد مذکور شناسایی و با دستور دادستان محترم شهرستان بازداشت می‌شود و‌ هم‌اکنون در زندان چوبین‌در به سر می‌برد.

متعاقب آن دیروز از دانش آموزان و اولیاء آنها درخواست می‌شود جهت انجام آزمایش های پزشکی و چکاب کامل برای روشن شدن انتقال احتمالی بیماری‌های ویروسی و خونی به دلیل استفاده از سرنگ مشترک در شبکه بهداشت تاکستان حضور یابند.

حسن آصفی (مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین) در این‌باره گفت: طبق صحبت‌هایی که من با دکتر مهرام (رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین) داشته‌ام، عنوان شد که مشکلی در این زمینه پیش نیامده و خوشبختانه با توجه به نتیجه آزمایشات هیچ کدام از دانش‌آموزان بر اثر سرنگ مشترک دچار آلودگی ندشده‌اند اما فردی که به مدرسه رفته، وابسته به هلال احمر نبوده است. ما این موضوع را به صورت کتبی و تلفنی با آموزش و پرورش درمیان گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر آزمایشات لازم از دانش آموزان گرفته شده، مضاف بر آن امروز آزمایشات تکمیلی توسط دو متخصص دیگر صورت می‌گیرد اما نتیجه تمام آزمایشاتی که دیروز گرفته شد، همگی منفی بوده است.

او افزود: آموزش و پرورش همواره در مواجهه با این مسائل بسیار سخت‌گیر است اما ظاهرا این فرد را تاحدی می‌شناختند.

هم اکنون مرکز بهداشت تاکستان به والدین دانش آموزان اطمینان داده که آنان را نسبت به انتقال احتمالی بیماری‌ها واکسینه خواهد کرد.

جزییاتی جدید از نتایج آزمایش HIV و هپاتیت‌ دانش‌آموزان تاکستانی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین درباره خبر اقدام به خون‌گیری شخصی در مدرسه‌ای در تاکستان توضیح داد و اعلام کرد که بر اساس تست‌ها و آزمایشاتی که از دانش‌آموزان به عمل آمده، خطری مبنی بر ابتلا به HIV یا هپاتیت‌بی آنها را تهدید نمی‌کند.

دکتر حمیدرضا نجاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی خبرهای منتشر شده مبنی بر اقدام به خون‌گیری فردی در مدرسه‌ای در تاکستان توسط فردی با کارت جعلی هلال احمر، گفت: متاسفانه فردی ناآگاهانه با استفاده از لانست در مدرسه‌ای از دانش‌آموزان اقدام به خون‌گیری کرده است. موضوعی که مردم را ناراحت کرده بود این بود که تصور می‌کردند وسیله‌ای که این شخص برای چند نفر استفاده کرده، سبب انتقال آلودگی شود.

وی افزود: طی این دو روز اقداماتی هم برای خود فرد و هم برای دانش‌آموزان انجام شده است و به نظر می‌رسد قصد خاصی به دنبال انجام این کار نبوده و بیشتر از روی ناآگاهی بوده است. طبق بررسی‌ها و آزمایش‌های ما خود این فرد به بیماری یا آلودگی خاصی آلوده نبوده است و تاکنون هم طبق آزمایش‌های ما دانش‌آموزان هم آلوده نبوده‌اند.

نجاری ادامه داد: بعد از اطلاع از این موضوع نگرانی ما از بابت بیماری‌های ویروسی مانند هپاتیت بی، در حد خیلی کم هپاتیتی سی و در حد خیلی کمتر HIV بود. خوشبختانه تست رپید HIV که یک تست سریع تشخیصی است، برای همه این افراد انجام شد و هیچ‌کدام مثبت نبودند و پاسخ برای همه این افراد منفی بوده است. از طرفی خوشبختانه متولدین ۷۱ به بعد بر علیه هپاتیت‌بی هم واکسینه شده‌اند و همه این افراد هم واکسن داشتند. از طرفی بنا شد تا سطح ایمنی تمام دانش‌آموزان بررسی شود و اگر سطح ایمنی آنها بالای ۱۰ باشد، نگرانی خاصی وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه متاسفانه خانواده‌ها اطلاعات نادرستی درباره استفاده از برخی داروهای خاص برای ایمنی داشته‌اند، گفت: خانواده‌ها درخواست کرده‌اند که به دانش‌آموزان داروی اینترفرون داده شود، اما هیچ منبع علمی در این زمینه وجود ندارد. تنها دارویی که باید برای افرادی که سطح ایمنی‌شان پایین است یا واکسیناسیون نشده‌اند، ‌ به کار بریم، ایمنوگلوبولین است که خوشبختانه با توجه به اینکه سطح آنتی‌بادی آنها چک شده و نتایج سطح ایمنی بخشی از این افراد که آماده شده، در حدود ایمن بوده است و افرادیکه در برابر هپاتیت بی ایمن هستند، هیچ اقدام درمانی نیاز ندارند. از طرفی بیماری هپاتیت سی هم که متاسفانه هیچ راه پیشگیری ندارد، اما احتمال آلودگی به آن بالانیست و بسیار کم است.


/////

روابط عمومی جمعیت هلال احمر در اطلاعیه‌ای ارتباط اقدام فردی ناشناس در خصوص خون گیری مشکوک دانش‌آموزان دختر یک مدرسه در تاکستان قزوین با هلال احمر را رد و تاکید کرد که این فرد به هیچ وجه امدادگر هلال احمر نبوده و اساسا هیچ ارتباط استخدامی و کاری با این نهاد مردمی نداشته است.

 به دنبال انتشار خبر خون گیری از دانش‌آموزان دختر مدرسه‌ای در تاکستان قزوین به بهانه آزمایش قند خون توسط فردی ناشناس؛ روابط عمومی جمعیت هلال احمر در اطلاعیه‌ای هر گونه ارتباط استخدامی و کاری این فرد با هلال احمر  را تکذیب کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

«این فرد مانند سایر افرادی که تمایل به یادگیری مهارتهای امدادی و آموزش‌های همگانی دارند و در دوره‌های آموزشی هلال احمر شرکت می کنند؛ فقط در یک بازه زمانی، یک دوره ۲۲ ساعته آموزشی را آن هم بصورت ناقص در جمعیت هلال احمر گذرانده است.

روابط عمومی جمعیت هلال احمر ضمن نکوهش و تاسف بار دانستن اقدام این فرد که خود، دانش‌آموز دبیرستانی بوده و البته اقدام به تست قند خون و نه خون‌گیری کرده است؛ از حق خود برای شکایت علیه این فرد که قداست و صداقت لباس و عملکرد این نهاد مردمی را زیر سوال برده، استفاده کرده و تا صدور حکم قانونی پرونده شکایت را پیگیری خواهد کرد.

این مساله قابل تاکید است که جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد عمومی مسئول در ارائه آموزش‌های همگانی هرگز وارد هیچ برنامه‌ای در مدارس بدون هماهنگی با ادارات آموزش و پرورش و کسب مجوزهای لازم از نهادهای ذی صلاح نمی‌شود. ضمنا ارائه آموزش های همگانی در حوزه مخاطرات و حوادث و نیز انجام مانورهای امدادی ( و نه چکاب های پزشکی و مداخلات درمانی)  از سوی هلال احمر در مدارس هیچ گاه فرد محور نیست و در قالب یک برنامه گروهی با هماهنگی کامل ادارات آموزش و پرورش و مدارس توسط مربیان باتجربه، مطابق با جنسیت دانش آموزان و طبق یک برنامه زمانبندی مشخص انجام می شود.

ضروری است که مسئولان مدارس و اولیای دانش آموزان در چنین مواردی هوشیاری لازم را داشته باشند و اجازه سوءاستفاده چنین افرادی را ندهند».


نجاری تاکید کرد: هیچ نگرانی برای دانش‌آموزان وجود ندارد. البته ظاهرا خانواده‌ها اخبار را از جاهای مختلف گرفتند و تحریک شده بودند، در صورتیکه با واقعیت مطابق نبود. اینترفرون هیچ جایگاهی در پیشگیری از ابتلا به هپاتیت بی ندارد. آنچه که تاکنون می‌توان با قطعیت گفت، این است که خطری این دانش‌آموزان را تحریک نمی‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین